Tuesday, January 11, 2011

Double Standard Yo!

Haha..lulz is had bila aku baca Harian Metro hari ni..Cerita bersiri Melayu 20 episod tajuk Sakti Delima kena banhammer dari Lembaga Penapisan Filem atau LPF. Baru 4 episod ditayangkan kat TV3 dah kena ban. LPF claim cerita ni tahyul dengan syirik yang melampau yang mampu memesongkan akidah Islam. OK. Maybe they are right. Maybe not. Aku xtengok jadi aku xleh comment banyak2.

Tapi kan... In my humble opinion, kenapa cerita Indon yang terang2 ada pari-pari apa semua tu lepas lak? What blasphemy is this? Bagi aku the character in that story kadang-kadang rely on that fairy godmother. Bukan ke kalau dah rely selain Allah dah boleh dikira syirik? So, kenapa cerita Indon lepas lak? Siap ada sakti-sakti lagi. Bukan aku xpernah tengok woit!

All and all, bagi aku, kalau betul la LPF betul2 nak jaga benda macam ni, ban semua cerita yang ada benda2 tahyul or syirik ni. Jangan bagi chance. Xkisah la cerita Melayu ka, cerita Indon ka, sapu semua sekali. Biar adil dan saksama. Jangan pasal nak jaga kroni atau kerana menjaga sensitiviti boleh lak tutup mata.

Alang-alang, aku nak tibai cinema Malaysia. For example, Malaysia pnya cinema terlampau banyak cerita seram yang "seram" la sangat, komedi ntah apa apa ntah dengan cintan karat. Xmenjana pertumbuhan akal langsung! Aku xlah suruh buat macam Hollywood ka, Korea dengan Jepun punya stail ka, tapi at least give it a try man. Diversify the genre. Aku dah bosan weh. Sumpah bosan. Mau aku pi tengok wayang Melayu pun, pasal member ajak. Aku pi sendiri or kehendak aku sendiri? Mintak maaf la not gonna happen.

Tapi apa leh buat. Kita hidup kat Malaysia. Semua orang ada taste masing-masing. Berdasarkan majoriti. "Minoriti leh pergi mati", kata pihak majoriti. So, terima la seadanya. Ang bising-bising pun sapa kisah kan?

No comments:

Post a Comment