Saturday, April 16, 2011

Khinzir

Isu lapuk. Aku tahu. Tapi tulis pi la dah tak tahu nak buat apa.

Khinzir. Babi. Pig. Swine. You name it. Binatang yang bagi orang Islam adalah sangat kotor dan tak boleh dimakan. For others, they said it is cute. Sedap dimakan kata mereka. Aku tak mau komen bab tu.Binatang yang sangat "fleksibel"...Banyak kegunaan...Tulang la..Lemak la..Bulu la..Kulit la..Apa lagi?

Hari tu kecoh kedai kopi kat Johor (kalau salah fakta, sorry!) pakai lemak/tulang babi dalam kopi. Satu soalan saja aku nak tanya. Kenapa kena letak benda tu dalam kopi? What for? Semua benda nak kena letak bahagian-bahagian dari babi ka? Dah jadi prinsip perniagaan bagi orang bukan Islam ka nak kena letak babi? Dah jadi satu masalah kalau benda macam ni berleluasa.

To make matter worse, kita hidup dalam negara yang bermacam-macam kaum. Memang mereka pun dah tahu kita tak boleh nak makan babi, kenapa nak kena letak jugak? Nak balas dendam ke apa? Aku tak tahu la tentang tu. Dan takut jugak kot-kot dia main letak benda-benda haram ni dalam produk makanan kat kilang. Lepas tu pasarkan seluruh Malaysia. Then we will totally F up.

Tu belum masuk isu penyembelihan ayam dengan lembu. Kalau tak sembelih dengan sempurna boleh kira makan bangkai. Plus, makanan apa yang diberi kat binatang-bintang sembelihan ni pun kena tengok gak. Ikan pun kena tengok gak. Kot-kot dia diberi makan benda bukan-bukan. Tak ke naya?

Sehubungan dengan itu, hab halal, sila kembangkan industri ini!

PS - Berterabur. Tunggang langgang. Aku tau. Aku bukan karyawan.

2 comments:

  1. tara orang dok kutuk yahudi, do they know that actually kosher way is more clean than islamic sembelih that been practiced here in malaysia? shame to the jews

    ReplyDelete